Przy ustalaniu decyzji o kredycie hipotecznym bank korzysta z wielu instrumentów, dzięki którym ma jasność, że ponosi minimalne ryzyko finansowe. Cała procedura polega na wnikliwej analizie dochodów oraz sytuacji prawnej konsumenta, w których wszelkie wymogi muszą być zgodne z tymi ustalonymi przez bank. Jakie są najczęstsze przyczyny odmowy udzielenia kredytu?

Zbyt niskie dochody lub nieregularne wpływy

Dotyczy to szczególnie osób prowadzących własną działalność gospodarczą. Jeśli w ocenie banku dochody są zbyt niskie, wniosek o kredyt zostanie odrzucony. Podobna sytuacja może nastąpić u osoby, która dopiero rozpoczęła prowadzenie własnej działalności, a wcześniejsza historia zatrudnienia jest nieco chwiejna. Takie osoby mogą być dla banku mało wiarygodne.

Złożenie wniosku w kilku bankach

Każdy bank weryfikuje wypłacalność konsumenta poprzez wysłanie zapytania do Biura Informacji Kredytowej. Każde takie zapytanie obniża ocenę punktową, zatem o wiele korzystniej jest złożyć wniosek do 3-4 banków i cierpliwie czekać na odpowiedź, niż wysyłać dokumenty do każdej instytucji finansowej.

Liczne zobowiązania

Zdolność kredytowa to jedno, lecz każdy, kto składa wniosek, zostaje dokładnie prześwietlony pod kątem aktualnych zobowiązań. Spłacanie sprzętu AGD na raty, alimenty oraz chwilówka mogą co prawda iść w parze z wysokimi zarobkami. Bank niestety może uznać, że klient ma na głowie zbyt wiele obciążeń i nie poradzi sobie ze spłatą kolejnego zobowiązania.

Dlaczego bank odmówił udzielenia kredytu?

Brak historii kredytowej

Analitycy finansowi twierdzą, że na równi traktowana jest sytuacja, kiedy konsument nie posiada historii kredytowej lub taka, gdzie jest ona zwyczajnie niekorzystna. Taki konsument nie może być uznany za wiarygodnego, co znacznie podnosi ryzyko finansowe dla banku. Jeśli w planach jest ubieganie się o kredyt, warto zawczasu zadbać o dobrą historię płatniczą.

Wiek kredytobiorcy

Każdy bank indywidualnie ocenia, czy ktoś jest zbyt młody lub zbyt stary na to, by poradzić sobie ze spłatą kredytu. Wsparcie finansowe najchętniej udzielane jest osobom w przedziale wiekowym 25-60 lat, kiedy sytuacja zawodowa jest stabilna, a zarobki regularne. Niemałe znaczenie ma też rodzaj zatrudnienia. Największe szanse na otrzymanie kredytu mają osoby zatrudnione na umowę o pracę na czas nieokreślony, choć banki nie przekreślają osób pracujących na umowę zlecenie lub prowadzących własną działalność gospodarczą.

Obowiązek wyjaśnień

Szczęśliwie dla kredytobiorców dobiegły końca czasy, kiedy bank wydawał decyzję odmowną bez podania jakiejkolwiek przyczyny. Zgodnie z przepisami RODO na bank zostały nałożone nowe obowiązki. Jeden z przepisów mówi, że klientom należy się szczegółowe wyjaśnienie, a ogólne stwierdzenie to już za mało. Bank musi podać, jaka konkretnie przyczyna zaważyła na tym, że wniosek rozpatrzono negatywnie. To bardzo dobra wiadomość dla składających wniosek o kredyt. Teraz każdy będzie wiedzieć, nad czym popracować przed złożeniem kolejnego wniosku.

Partnerem tekstu jest SprawdzonyDoradca.pl - doradcy finansowi Kraków.